Latin American Abstraction

By Gabriel González

As a child growing up in Uruguay, I remember seeing the art of Joaquín Torres García, an early 20th-century abstract painter, as part of the landscape. His squares and circles, his primary colors, were a common-place sight for me. I would later learn that he was one of the pioneers of abstraction in Latin America. With the passing of the years, abstract art in Latin America grew geographically out of its origins (mostly) in the River Plate to reach places like Colombia and Mexico. It also evolved in terms of content, moving away from its origins in (mostly) geometric abstraction to reflect a very wide range of artistic praxis. This newer, vibrant world of abstraction is what curator Cecilia Fajardo-Hill brings to the forefront in her book Remains — Tomorrow: Themes in Contemporary Latin American Abstraction.

The book contains artists’ biographies, nearly 30 essays, and over 700 illustrations that explore abstract art in Latin America since the 1990s. Among the 280 artists that are featured can be found a wife and a husband who are also Latter-day Saints: Georgina Bringas and Ricardo Rendón. Both have been featured by the Center for Latter-day Saints Art and interviewed in the Center’s podcast. From their base in Mexico, Bringas and Rendón have indicated that being included alongside the most influential Latin American artists is both an honor and a privilege. Their inclusion highlights that they are a key part of Latin America’s polyphonic artistic trends and helps them gain recognition in the Anglophone world. Remains – Tomorrow, published in English by Hatje Cantz Verlag, will be released on January 3, 2023, and it will be available from most online bookstores.

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Abstracción latinoamericana

Recuerdo que durante mi infancia en Uruguay veía las obras de Joaquín Torres García, uno de los primeros pintores abstractos del siglo XX, formar parte del paisaje urbano. Sus cuadrados y círculos, sus colores primarios, todo esto lo veía con frecuencia. Con el tiempo supe que él fue uno de los pioneros de la abstracción en América Latina. Con el paso de los años, el arte abstracto en Latinoamérica se extendió de sus inicios (principalmente) en el Río de la Plata para llegar a sitios como Colombia y México. También evolucionó su contenido, alejándose de sus orígenes (principalmente) en la abstracción geométrica para abarcar una gama muy amplia de prácticas artísticas. Este mundo nuevo y vibrante de la abstracción es lo que resalta la curadora Cecilia Fajardo-Hill en el trabajo titulado Remains — Tomorrow: Themes in Contemporary Latin American Abstraction [Restos — mañana: temas en la abstracción latinoamericana contemporánea].

Se trata de un libro con biografías de artistas, una treintena de ensayos y más de setecientas imágenes que exploran el arte abstracto de América Latina tras la década de 1990. Entre los doscientos ochenta artistas seleccionados figura una pareja de esposos que además son santos de los últimos días: Georgina Bringas and Ricardo Rendón. Los dos fueron en su momento destacados por el Centro para las Artes Santo de los Últimos Días y entrevistados en el pódcast de dicho Centro. Desde su base en México, Bringas y Rendón han señalado que les resulta un honor y un privilegio ser incluidos entre los artistas más influyentes de América Latina. El que formen parte del libro subraya que son un elemento importante de las polifónicas tendencias artísticas de Latinoamérica y sirve para ayudarles a obtener reconocimiento en la anglofonía. Remains – Tomorrow, editado en inglés por Hatje Cantz Verlag, será lanzado el 3 de enero de 2023 y se podrá adquirir a través de muchas librerías en internet. - Gabriel González

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